Vad ska man ge till lunch och middag?

Känner inte att jag har så mycket idéer när det gäller mat till barnen, när de äter lunch och middag är det fortfarande burkmat för hela slanten här hemma. Borde ju börja ge dem lite mer "riktig" mat - alltså annat än pannkakor, makaroner, majs, smörgåsar och frukt som de ofta äter till mellanmål nu. Men vad ska man då laga till dem och hur ska man tänka runt salt, fett, smaker och kryddor? Man ska ju även börja äta middag tillsammans snart vad jag förstår, typ de får äta det samma som vi äter bara det är okryddat. Jag känner mig helt villrådig, vi har inte ens lätt att bestämma dagens mat här hemma för oss vuxna och rätt ofta blir det varma smörgåsar eller gulaschsoppa, hur ska man då kunna planera för två hungriga barn? Har ni några tips så får ni gärna dela med er. Typ lätta menyer för lunch och middag till två ettåriga små pluttar. De gillar att tugga lite grann, de har inga problem med bitar i Sempers barnmat men de gillar inte Nestlés hårda riskorn eller de fyrkantiga bitarna i 12 månadersburkarna och de är inga fans av mosad potatis eller fisk heller. Får nog ta mig en stund och kolla runt på nätet, skriva upp några starträtter och testa mig fram helt enkelt. Kan tipsa er så fort vi skaffat oss lite erfarenhet på den här fronten men än så länge är jag glad att vi kan förlita oss på barnmatsburkar, smörgåsar och pannkakor. 
 
Ni ser ju hur de älskar pannkakor - gott, gott, gott!
 
 
 
 
 
 
Kraam

Kommentera här: