Sjuk eller bara lite kräksig?

Emmi kräktes i morse. Precis när jag lagt dem för att sova förmiddag (innan kräkset kom så gick det så sjuukt bra idag by the way och lilleman somnade av sig själv nästan direkt) så hör jag bara att Emmi inte somnat riktigt utan hostar lite. Jag går in för att kolla så att hon är okej och då kommer det. Kräkset. Det bara kaskadsprutar ut över sängen och genom spjälorna, morgonens gröt ligger nu på golvet i sovrummet. Tar upp den lilla och tar av henne kläderna, stackars lilla älsklingen som ser sådär slutkörd ut som man gör när man kräkts. Todd sover sött i sin säng bredvid och tar ingen notis om det som just hänt, ibland har man tur! Tar sängkläder, spjälskydd och snutten och samlar ihop allt och kastar i maskinen. Tar sen ut Emmi i köket, sätter på nya kläder och låter henne vara med en stund, innan jag lägger henne igen, för att se så att hon är okej. Och det är hon. Lite medtagen kanske, sådär gosig och mysar in sig i min famn, men sjuk? Det skulle jag nog inte säga att hon känns. Hur ska man då veta? Om barnet kräkts, var det då bara en grej som hände för att hon hostade eller kan vi inte träffa andra människor nu för att vi har kräksjukan? Självklart vill jag inte utsätta henne för massa andra barn på öppna förskolan idag om hon är sjuk men om hon ändå känns bra efter förmiddagsvilan och allmäntillståndet är bra - är barnet då friskt? Kan man gå imorgon då även om det inte gått 48 timmar? Svårt det här tycker jag.. vi får avvakta och se om det kommer något mer helt enkelt - håller tummarna för att det INTE gör det. Pepp, pepp Emmi och Todd, håll er friska nu! 
 
Både kändes och såg okej ut efteråt, sjukt fokuserad på morgonteven och vattenflaskan bara.. 
 
 
Den lilla teletubbien somnade sött i den stora sängen på två minuter. 

 

Jaa du, vad ska man säga egenligen om sjukdomar? Vem vet om de är sjuka eller om det bara blev lite fel när hon hostade. Det är väl bara att vänta och se helt enkelt, wish us luck!
 
Kraam och hoppas ni får en friskare start på dagen än vi fick.. 

Kommentera här: